de Idzie Desmaires

Am auzit, prea des pentru gustul meu, unschooling-ul fiind descris (în mare parte de către nepracticanți sau de către cei care abia iau contact cu acesta) ca o abordare  de tip ”așteaptă până când întreabă ei” sau ”nu te băga” și asta mă face de fiecare dată să oftez. Mă întreb dacă nu cumva asta vine de la faptul că relaționarea multor părinți cu copiii lor este deseori confruntațională, autoritară și, în general, de o natură mai coercitivă? Poate când se gândesc la ”a nu-i forța” pe copii să facă anumite lucruri, cred că nu le-ar putea nici sugera activități sau altceva, pentru că modul în care sunt obișnuiți să interacționeze cu copiii lor este cel al al unui Părinte sau Profesor autoritar! Poate nu-i așa. Doar am propus asta, pentru că nu știu de fapt de *unde* vine această prejudecată! Dacă aveți vreo idee, mi-ar plăcea s-o aud. 🙂 Dar să mergem mai departe.

Indiferent de unde vine această prejudecată, rămâne faptul că este destul de comună. Și e atât de departe de adevăr! Cred că oamenii se lasă prinși de ceea ce percep ca reguli, de ce ”face” și ”nu face” sau ce ”poate” și ”nu poate face” un copil neșcolit, încât esența filozofiei și a stilului de viață, acela al părinților și copiilor trăind și învățând liberi împreună, pare să fie uitată.

Deoarece asta înseamnă și așa arată unschooling-ul: o familie ai căror membri se plac reciproc și explorează lumea împreună. Accentuez ”împreună”. Când mă gândesc la unschooling în propria familie, mă gândesc la cum a găsit mama o carte grozavă la un anticariat și mi-a spus ”Idzie, am văzut cartea asta și m-am gândit că poate te interesează. Pare fascinantă!” Mă gândesc la un drum spontan până la bibliotecă pentru că am întrebat-o pe mama dacă avem vreo carte despre arme medievale și s-a dovedit (dintr-un motiv oarecare) că nu aveam. Mă gândesc la mama strigându-mă din celălalt capăt al casei cu o voce plină de fascinație și oroare, pentru că voia să-mi citească un articol despre organismele modificate genetic. Mă gândesc și la nenumăratele ocazii în care eu am căutat-o pe ea pentru a-i povesti despre personajele și intriga interesante ale romanului pe care îl citeam, pentru a o consulta cu privire la ideea unui articol pe care voiam să-l scriu, pentru a-i pune un cântec care credeam că i-ar plăcea sau pentru a-i citi un fragment dintr-o carte despre anarhia verde sau unschooling. Ideea e că învățarea în familia mea e un lucru în care ne implicăm mult cu toții (am folosit ca exemple lucruri care s-au întâmplat numai între mine și mama, dar îi împărtășesc cu entuziasm și tatălui meu tot felul de lucruri interesante, iar cu mama și sora mea port cele mai fascinante discuții tot timpul!).

Nu spun că *totul* e împărtășit, pentru că nu-i așa. De exemplu, Emi scrie multă ficțiune, dar de obicei nu-i lasă decât pe prietenii cu care vorbește online despre literatură să citească, iar eu și mama îi respectăm alegerea și nu încercăm s-o convingem să ne lase să citim. Dar chiar și aici există implicare, prin aceea că mamei îi pasă de scrisul ei și o ascultă cu plăcere vorbind despre subtilitățile scriiturii, despre propria evoluție în scris și despre ce descoperă în legătură cu gramatica limbii engleză  pe măsură ce învață o altă limbă etc. Doar că nu încearcă s-o împingă pe sora mea să facă ceva ce nu vrea.

”Nu te băga” înseamnă pentru mine a ignora copiii. Să spui ”oh, vor învăța singuri” și apoi să-ți vezi de *viața de adult* fără a-i implica pe copiii sau implicându-i prea puțin mi se pare același lucru. Eu văd adevăratul unschooling ca fiind un proces de trai prin colaborare, în care fiecare membru al familiei împărtășește interese, sugerează activități (la care ceilalți membri pot alege să participe sau nu), împărtășește articole interesante, informații și link-uri și anunță persoana potrivită când dă peste ceva ce i-ar putea plăcea (mama i-a adus lui Emi o mulțime de cărți despre istoria, limba și poezia japonezilor pentru că știe că o interesează).

Unschooling nu e altceva decât simplul fapt de a trăi și, prin urmare, a învăța cu respect și libertate, împreună ca familie. Și, deși deseori nu e *ușor* (știu că familia mea a avut partea ei de ciondăneli și supărări), mi se pare totuși destul de *simplu*!

Pace,

Idzie

Preluat de pe I’m Unschooled. Yes, I Can Write și tradus cu acordul autorului. Poți citi articolul în original aici

Idzie se descrie deseori ca un copil neșcolit, vegetarian, animist, anarhist-ecologist, feminist și hippie. A renunțat la grădiniță și a crescut în schimb urmându-și variatele pasiuni și înțelegând lucrurile în ritmul ei. A devenit pasionată de unschooling și educația bazată pe libertate în ultimii ani de adolescență, iar în cei câțiva ani de atunci a dezvoltat un cunoscut blog numit I’m Unschooled. Yes, I Can Write, a participat la multe conferințe și întâlniri legate de unschooling, a ținut discursuri despre unschooling la diverse evenimente și și-a publicat câteva articole în publicații educaționale (Life Learning Magazine, Our Schools, Our Selves).

***

Profit de ocazie pentru a vă recomanda un articol foarte frumos despre unschooling scris de o mămică româncă. Și dacă tot trageți o fugă pe blogul ei (până și numele îmi place: În lumea băiețilozaurilor), nu ratați nici celelalte articole! Poate chiar vă abonați: o voce ca a ei e întotdeauna binevenită, mai ales când scrie atât de frumos și personal despre învățare.