E pe listă, dar nu ai reuşit încă să ajungi: ore imposibile, timp puţin, oboseală multă etc. Ideea e că nu ai reuşit încă să participi la sesiunile de yoga trecute în agendă, dar îţi doreşti tare mult să practici. O fi bine să cauţi la întâmplare cateva materiale pe youtube şi să practici când ai timp? Eu cred că este excelent, dar ai nevoie să ştii câteva lucruri.

Yoga este un exerciţiu de atenţie

y2Multe dintre posturile de yoga sunt provocatoare şi periculoase dacă nu le faci cu atenţie deplină, focalizată pe senzaţiile corpului. E tare uşor să te răneşti într-o extensie a coloanei precum cea din postura arcului, dacă mintea îţi stă, de exemplu, la articolul despre dezvoltare personală pe care l-ai citit în drum spre casă. Nici flexibilitatea şi nici capacitatea de a face posturi acrobatice nu sunt esenţiale în yoga, ci capacitatea ta de a-ţi focaliza atenţia, mereu şi mereu, asupra corpului şi respiraţiei. Dacă ţii cont de această regulă, practica ta va fi la un nivel avansat şi este mult mai puţin probabil să te răneşti.

Incepe cu 10 minute de încălzire pentru a-ţi proteja încheieturile şi „a intra în corp”

– este un exerciţiu de conştientizare corporală –

Probabil că ai observat cum cele mai multe materiale video cu exerciţii de yoga nu conţin partea de încălzire. Încălzirea este esenţială. În aceste minute, îţi poţi dezmorţi pe îndelete fiecare încheietură. Este un preludiu, o invitaţie la a descoperi senzaţii noi şi graniţe personale pe care să le depăşeşti conştient.

Încălzirea corpului:

– creşte temperatura în corp: un muşchi încălzit, la propriu, nu doar se contracta mai puternic, dar se şi relaxează mai uşor

– în timpul încălzirii poţi depista/conştientiza senzaţii ce indică probleme musculare şi articulare, lucruri de care să ţii cont, ulterior, atunci când vei face posturile

– favorizează fluxul sanguin în ţesuturi ceea ce contribuie la flexibilizarea tendoanelor şi evitarea întinderilor musculare sau articulare.

Poţi încerca exerciţiile din filmuleţul următor:

 

Descoperă şi dezvoltă alinierea şi simetria corporală proprie

y1Focalizarea atenţiei, dar şi încălzirea te vor ajuta să conştientizezi şi într-un final să corectezi posibile asimetrii pe care coprul tău le are. Vei observa că e mai uşoară o răsucire la dreapta decât la stânga sau faptul că unul dintre picioare e mai flexibil, unul dintre umeri mai tensionat.

Stând în picioare, cu tălpile apropiate (postura muntelui), poţi începe prin a observa contactul dintre tălpi şi saltea. Observă mai departe poziţia bazinului, a coloanei vertebrale şi a umerilor, care ar trebui să fie relaxaţi. Pentru a-ţi corecta postura imaginează-ţi că în creştetul capului ai prinsă o coadă, de care te trage cineva în sus, îndreptându-ţi astfel întreaga coloană. Observă cum acest exerciţiu îţi modifică, în timp, postura.

Alături de simetrie, înveţi astfel să îţi foloseşti corpul optim, fără tensiuni inutile şi consum mare de energie. Din conştientizarea corporală apare controlul, iar din control se naşte graţia.

Relaxarea finală, cireaşa de pe tort!

y3Relaxarea este o abilitate, deci se învaţă. Şi în plus, un corp relaxat este un corp tonificat. Controlul muscular naşte graţia dar şi relaxare. Aceasta presupune control muscular, ce se obţine contractând şi relaxând muşchii, aşa cum facem în timpul posturilor. Orice sesiune de yoga ar trebui să se finalizaze cu 2-5 minute de relaxare finală, în care să te odihneşti şi să observi ecourile posturilor în corp. Este tare plăcut, încearcă!

Postura de relaxare în yoga (sau corpse pose) constă în a sta întinsă pe spate, cu mâinile uşor depărtate de corp, palmele în sus, picioarele întinse, uşor depărtate. Poţi folosi perne. Rămâi aici şi obervă-ţi respiraţia.

Cultivă răbdare, entuziasm şi regularitate

Încearcă să practici în acelaşi loc şi în acelaşi interval orar. Astfel, exerciţiul se va transforma în obicei şi va fi mult mai uşor să practici, având şi rezultatele dorite.

Reamintește-ţi că Yoga nu este pentru cel care mănâncă prea mult, nici pentru cel care nu mănâncă deloc, nici pentru cel care doarme prea mult şi nici pentru cel mereu treaz. Yoga este pentru cel cumpănit. (Bhagavad – Gita)

Comentarii prin Facebook (recomandat)

comentarii

Pin It on Pinterest

Share This