F. are nevoie de idei pentru o compunere cu subiectul “pledoarie pentru ora de scris“. Începem prin a ne asigura că înţelegem exact despre ce este vorba, respectiv definiţia unei “pledoarii” pe dexonline.

PLEDOARÍE, pledoarii, s.f. Expunere orală a faptelor unui proces, făcută de un avocat în faţa unei instanţe judecătoreşti, cu scopul de a susţine cauza uneia dintre părţile implicate în proces. ♦ P. gener. Apărare, susţinere orală sau scrisă a unei cauze, a unei idei, a unei teze etc. – Din fr. plaidoirie.


Buuun… adică ni se cere să apărăm ora de scris, ca şi cum ne-am adresa cuiva căruia nu-i place respectiva oră şi încercăm să-l convingem să-şi schimbe părerea. Informaţia asta vă va ajuta să vă alegeţi tonul pe care veţi scrie, care ar trebui să fie cât mai entuziast şi convingător…

Iată şi câteva întrebări ajutătoare pentru a vă defini argumentele… Structura pe numere este doar pentru a vă ajuta să vă organizaţi ideile, ea nu trebuie să apară scrisă în compunere. Puteţi folosi aceeaşi structură (adaptând întrebările) pentru orice subiect în care vi se cere o părere pozitivă despre ceva, să apăraţi ceva, sau să convingeţi pe cineva.

Pui de compunere
1. Definirea subiectului
– Ce este ora de scris?
– Cum se desfăşoară?

2. Pro
– De ce credeţi că se fac ore de scris? La ce folosesc? Ce dezvoltă la elevi?
– Care credeţi că sunt efectele pozitive ale acestor ore?

3. Contra
– Care credeţi că sunt argumentele împotriva orei de scris?
– De ce ar crede cineva că ora de scris nu este folositoare sau utilă?

4. Părerea voastră
– Luaţi fiecare argument de la punctul 3 şi demontaţi-l, explicaţi din ce punct de vedere nu este valabil.

exemplu:
argument – “e plictisitor să scrii în clasă, ar putea să-ţi dea nişte pagini gata scrise, sau manuale, să nu ne mai chinuim atâta”
contraargument – “poate că unii într-adevăr, se plictisesc, dar a scrie în clasă îţi permite să memorezi mai uşor, să pui întrebări profesorului atunci când ai o nelămurire, să dai o formă lecţiei după care ţi-e ţie uşor să înveţi”… etc.

5. Concluzie
– Recapitulaţi pe scurt ce aţi scris până aici, pe modelul “iată de ce se spune că ora de scris e bună…” şi “deşi unii nu cred că ora de scris este importantă, nu trebuie decât puţină bunăvoinţă pentru a vedea că este utilă…”.
– Încheiaţi cu o părere personală despre ora de scris. Ce vă place vouă cel mai mult şi mai mult la ea? Cu ce lucru important/ de valoare v-aţi ales datorită acestei ore?

Bonus
Pentru a da un plus creativ compunerii, puteţi încerca să creaţi un context “de tribunal”. Având în vedere că primul sens al cuvântului, aşa cum am văzut în DEX, este unul avocăţesc, imaginaţi-vă o poveste în jurul pledoariei în sine:
– Cum ar arăta un tribunal în care un avocat ar trebui să facă o pledoarie pentru ora de scris?
– Cine ar fi judecătorul?
– Cine ar fi juriul?
– Cine ar fi avocatul care apără ora de scris?
– Cine ar fi cel care o acuză şi de ce?
– Cum s-ar încheia procesul? Ce ar decide judecătorul în urma pledoariei avocatului?
– Ce ar spune ora de scris însăşi după ce ar afla decizia judecătorului?

Spor la scris!