”Libertatea de a învăța a unei persoane este parte din libertatea sa de gândire, chiar mai fundamentală decât libertatea sa de exprimare.” – John Holt

De ce ai ales unschooling-ul în locul unei alte forme de homeschooling?

Am știut dintotdeauna că felul în care trăiește ”toată lumea„ nu mi se pare potrivit pentru mine. Îmi imaginam că, atunci când voi crește, voi trăi pe o insulă cu familia mea. De la o vârstă foarte fragedă m-am chinuit să înțeleg ce înseamnă cu adevărat viața. Pe măsură ce creșteam, am găsit unele răspunsuri. Viața înseamnă pentru mine să simt pământul sub tălpi și să privesc lucrurile din jurul meu.  Înseamnă să mă bucur de fiecare moment alături de oamenii pe care îi iubesc. Înseamnă să-i fac pe ceilalți să zâmbească. Înseamnă să gândesc și să visez, să simt durere și bucurie.

Când Dagny era bebeluș, am început să-mi pun noi întrebări. Contează dacă știm tabla înmulțirii? Este acumularea de cunoștințe scopul vieții? Ar trebui să existe un scop al vieții? De ce ar trebui să-și petreacă copilăria departe de mine când amândouă ne dorim atât de mult să stăm împreună? Putem să părăsim cărarea bătătorită și să ne găsim propriul drum?

Când am aflat că unschooling-ul este o posibilitate, am fost încântată că putem continua să trăim așa cum am trăit de când s-a născut Dagny. Am găsit răspunsurile la întrebările mele, pe care de fapt le știam deja. Copii își au locul alături de familiile lor. Nimic nu este mai important decât să trăiești în legătură cu cei pe care îi iubești și să împărtășești cu ei experiențele vieții. Nu putem să nu învățăm pe măsură ce trăim vieți complete și interesante împreună.

Când am respins tipul de trai care vine cu o hartă, am putut să ne întrebăm ce vrem de la viață și să hotărâm ce nu vrem. Vrem bucurie. Vrem să știm că am trăit conștient și în prezent. Nu vrem să ne modelăm copiii. Vrem să aibă libertatea de a-și alege viața. Nu vrem să simțim vreodată că am irosit timpul pe care l-am fi putut petrece împreună.

Principalele motive pentru care am ales unschooling-ul nu au de-a face cu factorul academic, dar desigur că există  astfel de motive pentru care am ales să nu le predăm copiilor noștri. Credem că oamenii (copiii) caută cunoașterea în același mod în care caută distracția sau hrana și credem că adulții pot interveni mult în această dorință de a învăța. Nu credem că repetiția este necesară sau că există o listă de lucruri pe care fiecare persoană trebuie să le știe. Credem că a transforma relația dintre părinte și copil într-una profesor-elev este nociv. Vrem ca copiii noștri să-și asume propria învățare și să învețe din propriile motive, nu pentru a-l mulțumi pe profesor.

Eu și Jon am hotărât după ce principii trăim, ce contează și ce nu contează. Acestea au evoluat și continuă să evolueze pe măsură ce întâlnim noi provocări și bucurii în viețile noastre. Vrem să alegem ce viață ducem și vrem ca copiii noștri să aibă șansa de a face la fel.

În concluzie aș spune că motivul pentru care am ales să practicăm unschooling-ul este faptul că ne dorim ca copiii noștri să fie cu adevărat liberi.

Extras și tradus din The Unschooling Unmanual.