Atunci când spunem “inteligență” am văzut că mulți dintre adulți se gândesc doar la un anume tip de inteligență. Ei bine, fiecare dintre noi are șapte tipuri de inteligență, spune Howard Gardner în cartea “Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences”. Este vorba despre: inteligența matematică și rațională, vizuală și spațială, verbală și auditivă, muzicală și ritmică, kinestezică, intrapersonală, și interpersonală. Metoda Dalcroze le dezvoltă într-o măsură mai mică sau mai mare pe toate, inclusiv sensibilitatea copiilor și creativitatea acestora.
Metoda Dalcroze a fost fondată de Émile Jaques-Dalcroze (1865 –1950) care a fost un compozitor din Elveția, muzician și profesor de muzică. El era de părere că cei mici învață prin mișcări, de aceea conceptele lui muzicale erau predate cu ajutorul mișcării, printr-o analogie de concepte și expresii muzicale integrate natural cu mișcarea celor mici. Practic, Dalcroze dorea transformarea corpului uman într-un instrument muzical care poate oferi informații și primi în același timp senzații noi pe care să le transforme ulterior și exersarea ritmului prin mișcări corporale.
Pe scurt: copiii sau adulții care vor să încerce acest tip de educație ascultă o melodie și exprimă ceea ce simt prin mișcare, conectând astfel muzica de mișcări, corp și minte. Metoda ne ajută astfel să avem imaginație, hrănește creativitatea, coordonarea, flexibilitatea și concentrația, dar ne facilitează și înțelegerea muzicii și a conceptelor din spatele ei.
Deși este o metodă de educație, nu există un curriculum fixat pentru metoda Dalcroze, tocmai de aceea chiar inițiatorul acesteia spunea chiar că pașii prin care își învață el studenții nu este 100% o metodă de educație, fiind mai degrabă o idee ce poate să difere în funcție de cultură, interese, cultură, locație și vârstă. Cu toate acestea, în afara granițelor există mai multe școli de muzică ce folosesc principiile Dalcroze, un exemplu este Școala Dalcroze din Marea Britanie.
Ca să vă faceți o idee despre ce poate presupune o lecție Dalcroze, click pe play mai jos:

Întrucât fiecare educator ce îmbrățișează această metodă folosește modalități diferite de a-și ține lecțiile, nu au fost realizate multe studii cu privire la acest tip de educație. Cu toate acestea, potrivit Wikipedia, un grup de 72 de copii de grădiniță au participat la o mică cercetare. 36 dintre aceștia s-au putut mișca în voie pe muzică timp de 35-40 de minute de două ori pe săptămână timp de 10 săptămâni, în timp ce ceilalți copii au avut lecții de tip Dalcroze în acest timp. La final, cei care au participat la cursuri și-au dezoltat mult mai bine capacitatea de a menține și de a identifica ritmul, în comparație cu cei care s-au jucat și au dansat fără a fi îndrumați de un educator în acest sens.
Voi știați de existența acestei metode? Cum vi se pare?
Sursă foto: babi krishna/ Flickr.com.