Ad

EDUCAȚIE ESENȚIALĂ

Noii oameni mici și noile nevoi educaționale: gândirea critică

Dana Dragomirescu, Editor-in-Chief, UrbanKID

28 March 2019

Este foarte posibil ca multe dintre meseriile viitorului să nu fie încă intuite. Altele sunt în curs de formare. Unele au fost definite. Și multe sunt complet diferite față de tot ceea ce știm că există. Este foarte clar că nu știm sigur ce va fi și cum va fi atunci când copiii noștri vor fi adulți.

Vedem din ce în ce mai mulți oameni-mici care vin cu un nivel de conștiință foarte ridicat și care sunt foarte hotărâți să schimbe: lumea, mediul înconjurător, percepțiile oamenilor despre …lume și oameni. Sunt atât de hotărâți și neînfricați încât puteți vedea atâția, la vârste mici și chiar foarte mici care mișcă mulțimi de oameni (cred că ați auzit de suedeza Greta Thunberg, o activistă pentru mediu în vârstă de 16 ani care a fost nominalizată la premiul Nobel pentru pace în semn de recunoaştere pentru eforturile sale de prevenire şi combatere a schimbărilor climatice).

Cum putem să rămânem noi (ca părinți, educatori, dascăli, îndrumători) închiși în vechile paradigme sociale și evolutive când acești copii sunt atât de diferiți și atât de puternici. Da, poate că așa și trebuie să fie, de la o generație la alta, poate, veți spune, copiii aceștia « noi » sunt așa cum eram și noi față de înaintașii noștri. Și poate că este chiar adevărat. Dar asta nu mai contează acum. Contează să știm ce și cum să facem să îi susținem, să îi ajutăm să devină cine sunt ei cu adevărat, să le creăm spațiul sigur și contextul educațional și emoțional – prin care ei să se dezvolte, să crească frumos și liber.

Ne dorim copii liberi, independenți, autonomi. Ne dorim copii care să gândească frumos, rapid și care să nu se lase intimidați sau implicați în acțiuni corupte. Ne dorim copii care să învețe bine și să fie și fericiți. Care să se joace, să fie sănătoși, fizic și emoțional, să știe să se afirme, să nu aștepte confirmări și validări exterioare. Dar oare cum le împlinim noi toate acele nevoi relaționale, emoționale, educaționale, astfel încât să fie ei așa cum ne-am dori pentru ei?

Suportul de învațare pentru cursul de gândire critică.

Școala se dezvoltă, trebuie doar să știm ce să alegem

Copiii au nevoie să învețe să gândească. Au nevoie de competențe transversale. Au nevoie să înțeleagă lumea holistic. De aceea unele materii din școală par că nu ajung nicicum la cei mici. Școala se dezvoltă, iar noi trebuie doar să știm ce să alegem și cum să aplicăm, în timpul pe care il investim în educarea copiilor.

În cadrul programului Alt Viitor – program creat de Centrul de Educație și Dezvoltare Profesională Step by Step și susținut de Microsoft România – proiectul New Kids of The Code – aduce primul ghid de gândire critică realizat în România. Se numește ”Să argumentăm împreună” și este un ghid care poate ajunge și va ajunge la elevii claselor a III-a și a IV-a, însoțit de un set de materiale specific creat pentru exersarea gândirii critice la școală sau în timpul liber. Pentru clasele V-VIII, Asociația pentru Promovarea Educației Deschise dezvoltă un proiect integrat care presupune includerea tehnologiei informației în susținerea învățării la toate disciplinele studiate în școală.

Cum putem să rămânem noi (ca părinți, educatori, dascăli, îndrumători) închiși în vechile paradigme sociale și evolutive când acești copii sunt atât de diferiți și atât de puternici.

Dascălii participă gratuit la formare

Cadrele didactice, de asemenea, beneficiază de cursul de formare ”Să gândim logic împreună cu copiii”, curs care este gratuit și acreditat (10 puncte de credite) de Ministerul Educației Naționale prin ordinul 3088/16.01.2019. Vor fi puse la dispoziția învățătorilor și profesorilor din mai multe județe ale țării, un kit cu materiale care contribuie la construirea mecanismelor de gândire. Acest kit a fost conceput de Doina-Olga Ștefănescu, conferențiar universitar doctor la SNSPA și a fost realizat cu sprijinul Microsoft România, prin programul Alt Viitor.

Kit-ul de învățare pentru elevi se numește: Știu doar că nu știu nimic. Dar vreau să aflu și prin intermediul lui, copiii pot învăța să facă asemănări și deosebiri, să stabilească dacă un enunț e adevărat sau fals, să afacă analogii și să argumenteze ceea ce enunță. Materialele sunt gândite pentru a fi folosite la orice oră de curs, la orice materie de studiu. Ele sunt de diferite dimensiuni și culori, ușor de folosit și ușor de introdus în cadrul orei respective, în acele momente optime pentru exersarea gândirii, momente pe care învățătorii simt că le pot crea și susține.

Ce conține kit-ul de învățare:

  • Caietul – instrument: Să argumentăm împreună. Poate fi dificil, pe alocuri, de urmărit de către elevi doar că scopul acestui intrument este de a crea spațiul pentru exercițiile de gândire. În plus, este un instrument de lucru în echipă, în care ”răspunsul corect” nu contează în cazul discuțiilor și exercițiilor ci drumul către acest răspuns.
  • Două cărți de lucru: Să facem deosebiri și Să facem asemănări – prin aceste cărți, elevii află noțiunea de criteriu și cum pot fi folosite criteriile pentru a stabili dacă două sau mai multe obiecte se aseamănă și, respectiv, învață să jongleze cu criteriile în cazul deosebirilor.
  • Un pachet de cărți cu steagurile și forma suprafețelor țărilor din Uniunea Europeană
  • Fișe de lucru:
    • Adevăr și fals. Lucrăm cu informații exprimate, de cele mai multe ori, prin propoziții care afirmă sau neagă ceva despre altceva. Întrebarea este cum stabilim dacă propozițiile sunt sau nu adevărate?
    • Analogii
    • Ba da, ba nu
    • A cuprinde și a fi cuprins –  este un tip de strategie de gândire folosită la aritmetică. Pentru oricare dintre cuvintele (termenii) cu care lucrăm, se poate găsi un altul în care să fie cuprins și se poate găsi un termen pe care să-l cuprindă.

De ce să alegem să facem altfel. De ce gândire critică

Să fii martorul unui copil (sau unui grup de copii) care gândesc liber și se exprimă liber, poate fi foarte dificil. Un copil care știe să pună întrebări, care face analogii rapide și interesante, care îți dă răspunsuri autentice, cu siguranță nu poate fi ”supus” doar pentru că există voința și autoritatea părintelui sau a dascălului. Copiii care fac altfel și vorbesc altfel, chiar de la cele mai mici vârste, sunt copii care ascultă și cooperează pentru că se simt asultați și respectați (în unicitatea lor) sau se revoltă și sunt foarte vehemenți cu asta, dacă văd și simt că autoritatea nu este autentică ci impusă din frică sau necunoaștere, atunci când simt că nu ai argumentele (logice sau emoționale) prin care să fii un lider în loc de ”șef care dă ordine”.

Faptul că în școlile din România există acest program de învățare al gândirii critice, faptul că din ce în ce mai mulți învățători și profesori aleg să schimbe modul în care se produce învățarea la clasă, chiar în condițiile nu foarte favorabile (ba chiar foarte grele) în care funcționează întregul sistem de învățamânt (mai ales cel de stat și la nivel național) – toate aceste aspecte arată că dascălii își doresc și fac tot ce este posibil să ofere elevilor lor o modalitate prin care ei să fie compatibili viitorului și noilor meserii.

Gândirea critică este numită de unii autori ”logică informală”, având în cele din urmă o finalitate pedagogică, de formare sau îmbunătăţire a unor abilităţi de raţionare.

După Lauren Starkey – autor al: Critical Thinking Skills Success, abilitățile formate de gândirea critică sunt:

  • Capacitatea de a face observaţii
  • A fi curios, punând întrebări relevante şi găsind resursele de care ai nevoie
  • A recunoaşte şi defini problemele
  • Capacitatea de a accesa validitatea enunţurilor şi argumentelor
  • Capacitatea de a decizii înţelepte şi a găsi soluţii adecvate
  • A înţelege logica şi argumentarea logică.

Unii specialiști consideră că termenul de ”gândire” este un termen prea general şi chiar prea vag pentru a descrie procesul de gândire critică, astfel că au propus denumiri precum ”raţionare critică” (critical reasoning) sau ”argumentare critică” (critical argumentation); prima este interesată de oferirea de raţiuni pentru anumite convingeri, evaluarea acţiunilor prin mijloace logice obişnuite; a doua ar fi o parte aplicativă a gândirii critice ce îşi propune mai ales identificarea şi evaluarea argumentărilor în viaţa de zi cu zi.

Centrul pentru Educație si Dezvoltare Profesională Step by Step

Este o asociație care gestionează de 25 de ani alternativa Step by Step din sistemul public de educație din România. Ca și rezultate: 500.000 de absolvenți, 40.000 de copii înscriși și 3000 de cadre didactice care profesează în acest sistem alternativ, aprox 700 de clase de școală și tot atâtea grupe de grădiniță.

Dacă ești părinte și ai citit acest articol, te invităm să iei legătura cu învățătorul sau profesorii copilului tău, pentru a îi informa despre acest program național de formare.


Dacă ești dascăl și ți-am captat atenția și vrei să afli mai multe despre ce presupune formarea în ”Să gândim logic împreună cu copiii”, te invităm să afli mai multe pe stepbystep.ro.


Proiectul pilot va fi implementat în perioada 28 martie 2018 – 30 iunie 2020 cu finanțare de la Microsoft România, care va asigura pe lânga finanțare, expertiză tehnică precum și instrumente software pentru uz educațional. De asemenea, de știut că acest proiect se va desfășura (în perioada menționată) în București (la școala Step by Step și Orășelul Cunoașterii) și în 8 școli din țară, din județele Brașov, Bihor, Constanța, Cluj, Tulcea, Bistrița-Năsăud, Galați, Sibiu, având un impact asupra 6000 de copii (dintre care cel puțin 50 cu nevoi speciale și 400 din familii dezavantajate). Cursul de formare pentru dascăli va fi disponibil pentru peste 600 de învățători și profesori din România.