Chiar dacă nu purta denumirea de marketing al aromelor, promovarea cu ajutorul mirosurilor a existat din cele mai vechi timpuri. Toate civilizațiile au folosit aromele într-un fel sau altul, pentru a face un produs sau o persoană mai plăcută. Egiptenii parfumau carul regal înainte de ieșirea în public, iar grecii și romanii ungeau cu uleiuri plăcut mirositoare obiecte și chiar animale destinate vânzării. Știința a demonstrat între timp că mirosurile au un efect puternic asupra creierului nostru, în special a celui primar, iar acest lucru se poate folosi în avantajul afacerii tale. Descoperă în continuare cum funcționează marketingul aromelor și ce avantaje îți poate aduce. 

Cum funcționează marketingul aromelor

Creierul, adevăratul client

Marketingul aromelor se bazează pe știință. Cercetătorii au demonstrat că, spre deosebire de celelalte simțuri, mirosul nu trece prin filtrul cognitiv. Aromele ajung direct la creierul primar, care controlează emoțiile și impulsurile. Totuși, ele trebuie alese cu grijă, pentru că aromele prea tari, prea complexe sau neobișnuite pot declanșa emoții negative și o atitudine ostilă. 

Puterea aromelor

Marketingul aromelor se folosește atât pentru locuri de vânzare, birouri de negociere sau alte locuri destinate comunicării cu clienții sau partenerii, cât și pentru produse. Ideea centrală este de a oferi o experiență plăcută și memorabilă prin crearea unei legături emoționale dintre arome, brand, loc și produse. Deși nu avem mirosul la fel de dezvoltat ca alte ființe, suntem totuși capabili să recunoaștem 10000 de arome. Consumatorii sunt suprasaturați de stimuli și reclame vizuale, însă mulți antreprenori continuă să neglijeze puterea mirosului. Respirăm de 20000 de ori zilnic, ceea ce înseamnă că există 20000 de posibilități de promovare. În plus, mirosul este un simț pe care nu îl putem “dezactiva”, așa cum facem cu văzul, prin închiderea ochilor. 

Ce afaceri pot avea beneficii datorită marketingului aromelor

Marketingul axat pe simțul mirosului aduce beneficii oricărei afaceri, dacă este făcut de profesioniști. Restaurante, hoteluri, showroom-uri, magazine sunt câteva exemple de afaceri în care aromele sunt folosite pentru a atrage și crește dorința de cumpărare a clienților. Poți folosi arome și pentru produse, indiferent de natura acestora. Este important însă ca aromele să fie potrivite contextului și să nu fie agresive ori prea complexe.

Avantajele marketingului aromelor

Contribuie la recunoașterea brandului

Crearea de asocieri între arome și emoții este o metodă eficientă de a îmbunătăți recunoașterea brandului. Amintirile olfactive durează mai mult și sunt mai puternice din punct de vedere emoțional. Asocierea repetată dintre brand și un anumit parfum crește loialitatea clienților și oferă confort mental, ceea ce duce la creșterea încrederii în brand.

Îmbunătățește experiența clienților

Dacă încercăm să ne amintim experiențe plăcute, deseori ne vin în minte mirosurile plăcute care ne însoțeau. Acest lucru nu este întâmplător, pentru că tindem să avem o impresie bună despre un loc sau un produs dacă în aer plutește o aromă plăcută.  Datorită marketingului aromelor, afacerea ta are șanse mari să obțină recenzii pozitive, recomandări și clienți fideli. 

Crește timpul petrecut de clienți 

Clienții stau mai mult timp într-un magazin sau restaurant în care miroase frumos. Același lucru este valabil pentru orice afacere cu o sală de prezentare, comercializare sau practică, inclusiv cazinouri sau săli de sport.

Influențează pozitiv percepția valorii

O afacere care își asociază produsele sau serviciile cu arome plăcute are de câștigat și din perspectiva percepției cumpărătorului asupra valorii acestora. Practic, clienții cred că un produs merită un preț ridicat dacă mirosul asociat este plăcut. Aromele creează o atmosferă specifică, care influențează credințele cumpărătorului, fără ca acesta să-și dea seama. 

Marketingul aromelor este util pentru orice afacere. Profesioniștii din domeniu te pot ajuta să îți îmbunătățești imaginea și să-ți crești numărul de clienți și profitul.