O să-ncep dintr-o suflare: sunt Andreea Ursu, am 26 de ani dintre care 18 petrecuti în sistemul de învățământ, ale cărei trepte le-am urcat ”ca la carte” spre bucuria părinților mei. Cum singura mea experiență era cea de elev și student, am ales să rămân la școală ca profesor. De limba și literatura română, materia mea preferată. Și-am început să-mi făuresc o imagine a ceea ce urma să fac, de la minunatele discuții pe care le voi avea cu elevii mei despre Eminescu și Cărtărescu până la excursiile pe care le vom face împreună.
Cam două luni a rezistat idealul în fața realității. Evaluarea continuă, prezența amenințătoare a catalogului, țipătul enervant al clopoțelului, manualele insipide, programa învechită, toate mă împiedicau să leg relația aceea deschisă și frumoasă cu copiii pe care o visasem. Așa că am renunțat la ceea ce credeam că e ”vocația” mea, dar care mă adusese în doar câteva luni în pragul unei depresii.
După o perioadă de ”detox” am început să-mi împărtășesc gândurile despre experiența mea ca profesor pe un blog. Ca parte a procesului de vindecare, probabil. Și cum nu poți face mare lucru plângându-te, am început să caut cauze și soluții. Am aflat de ce temele pentru acasă sunt inutile și chiar nocive, de ce notele erodează motivația și plăcerea de a învăța, de ce e absurd să crezi că o programă de stat poate împlini nevoile fiecărui copil în parte. Așa am înțeles de ce mă afectau atât de mult constrângerile din sistem.
Iar soluțiile au venit și ele. Din cărți și căutări pe internet am aflat de existența unor școli bizare, numite freeschools, în care nu există note, teme, programe sau ore obligatorii. În care copiii au un cuvânt la fel de greu ca al adulților în deciziile care afectează viața celor implicați. Și în care copiii aleg ce, când și cum învață și nimeni nu încearcă să-i păcălească sau să-i împingă de la spate.
Andreea Ursu
Tot pe internet am dat de un concept și mai ciudat (pentru eleva silitoare din mine): homeschooling. Educarea copiilor acasă, în familie, fără vreo legătură cu școlile, fie ele de stat sau private. Practicată în mai toate colțurile lumii, dar cu precădere în SUA (unde cca. 2 milioane de copii sunt educați acasă), acest tip de educație oferă beneficii pe care niciun sistem de învățământ public nu le poate oferi: flexibilitate și libertate. În funcție de copil, de nevoile lui, dar și ale familiei, homeschooling-ul se poate face în mod structurat (urmând o programă, dând teste periodic) sau mai puțin structurat.
De parcă asta n-ar fi fost destul de șocant, există și o variantă total nestructurată, numită unschooling. Această ”neșcolire” e însă puțin diferită de homeschooling, pentru că pornește de la premisa că singurul în măsură să decidă ce, când și cum învață este copilul. În acest caz, nu există programă, teste, materii. Învățarea face parte din viața firească a familiei. Copiii află lucrurile de care  au nevoie fără ca un curriculum să le spună ce și în ce ordine trebuie să învețe. Iar rolul părinților nu este de a înlocui profesorii, ci de a a-și susține copiii răspunzând la întrebări, căutând surse bune de informații, facilitându-le contactul cu lumea din jur și cu cât mai mulți oameni. Asta înseamnă desigur disponibilitate continuă și un efort considerabil de organizare.
De aceea, alegând homeschooling sau unschooling, alegi de fapt un mod de viață și de creștere a copiilor. Unul rar întâlnit la noi, din păcate. Puțini părinți români știu de existența acestor două alternative la școlarizarea convențională. Cei care știu și practică se țin departe de atenția publică și nu-și povestesc experiențele, mai nou din teamă, căci noua lege a educației nu permite scoaterea copiilor în afara sistemului. De la 6 ani, ei trebuie înscriși la o școală. Singura opțiune rămasă e școala, dar cum la noi singurele alternative reale sunt puținele școli Waldorf și Montessori, ce alegere e asta?

Promovez homeschooling-ul și unschooling-ul în ciuda interdicției emise de stat și poate chiar din cauza acesteia. E nevoie ca părinții să știe de existența acestor alternative ca să-și poată cere dreptul de a le alege și practica. Cred că doar ei au dreptul și răspunderea de a alege o abordare educațională potrivită pentru copiii lor, nu statul, nu ministerul, nu ministrul. Iar opțiunile educaționale nu trebuie îngrădite, căci fiecare copil și fiecare familie au nevoile, caracteristicile și preferințele lor.

Pe blogul meu veți afla de ce școala nu e întotdeauna cel mai bun loc pentru a-ți petrece copilăra și ce se întâmplă când alegi să nu ai de-a face cu ea. Acolo discut obiecțiile aduse celor două concepte educaționale, de la presupusa privare de socializare până la teamă că nu ne vom descurca să îndeplinim toate nevoile de învățare ale copiilor. Și pentru că e mereu loc de mai multe perspective, traduc periodic articolele unor autori străini foarte interesanți, printre care se numără o tânără care n-a fost niciodată la școală.
Vă aștept să descoperim împreună lumea plină de aventuri a educației libere!

Eforturile Andreei de a populariza și documenta totul despre Homeschooling/Unschooling ni se par extrem de utile pentru noi toți și ne bucurăm foarte tare că a acceptat propunera noastră de a își aduce blogul sub umbrela urbankid.ro. Vă invităm să aflați totul despre educație liberă acasă pe homeschooling.urbankid.ro.