Petrecerea timpului liber cu copiii reprezinta pentru cei mai multi dintre parinti o activitate speciala. Unii isi petrec timpul langa copil, adica…cel mic se joaca si adultul converseaza cu cineva, sau copilul participa la cumparaturi, ca un mic “asistent”, sau copilul se joaca in parc si adultul converseaza sau admira privelistea. In alte cazuri, o activitate frecvent intalnita, este aceea ca adultul sa-i citeasca celui mic o poveste. In randurile urmatoare va propunem o serie de activitati si jocuri prin care sa va jucati impreuna cu copilul sau sa realizati diferite activitati impreuna cu acesta, astfel incat cel mic sa fie implicat direct si activ. Vom structura cele de mai jos in doua tipuri de propuneri distincte: a)cu materiale, b) fara material. Ideile si jocurile pot constitui un punct de plecare in creativitatea de care dispuneti in ceea ce priveste jocul si activitatea impreuna cu copilul.

Gradina

small-83026_640Activitatile la care copilul poate participa activ alaturi de parinti pot fi diverse. Daca locuiti la curte, incercati sa amenajati impreuna cu copilul, care sa aiba peste 3-4 ani, o mica gradina. Implicati-l in proiect de la bun inceput, consultandu-l asupra locului in care ar fi potrivit sa amenajati gradina, pregatiti terenul impreuna. Aceasta activitate se poate intinde pe parcursul mai multor zile, deoarece scopul nu este strict acela de a va amenaja curtea, cat in special, de a va petrece timpul in mod activ si creativ cu cel mic. In timp ce sapati, aveti prilejul sa ii explicati ca in pamant se gasesc: pietre de dimensiuni diferite, nisip, pamant gras in care plantele pot sa creasca. Copilul poate sa adune pietrele gasite in pamant si sa le depoziteze in diferite recipiente. Acestea vor fi folosite mai tarziu pentru a realiza diferite experimente interesante tot ca activitate desfasurata impreuna cu cel mic. Odata pregatit terenul, plantati sau semanati flori sau legume diferite impreuna cu copilul. Acesta va fi foarte interesat de evolutia lor in timp si va invata practic multe lucruri noi. Explicati-i copilului ca plantele, indiferent de tipul lor (flori sau legume) pentru a creste au nevoie de apa si lumina. Udatul plantelor poate fi realizat impreuna cu copilul si astfel il veti motiva sa aiba grija el insusi de acele plante, sa le ude singur in cazul in care dvs. “nu aveti timp”. Astfel copilul se si responsabilizeaza, avand grija de mica gradina.

Pietrele

painted cat RSa nu uitam ca pietrele stranse in timp ce se pregatea terenul gradinii au fost depozitate in cateva recipiente! Puteti sa va jucati impreuna cu acele pietre in diferite moduri: le puteti spala de nisip si le puteti sorta dupa marime si forma. Odata realizat acest lucru, incercati un alt joc, pe care il denumim generic “Cu ce se aseamana?”. Fiecare pe rand, isi va alege o piatra si va incerca sa ii gaseasca o asemanare cu alte obiecte din realitate. Acesta este un excelent joc de imaginatie pentru copil. Aceleasi pietre, pot fi pictate in diferite culori si cu ele sa realizati un “gard colorat” pentru gradina din curte. Pentru aceasta activitate incercati sa folositi vopsele pe baza de apa. Aceasta activitate va fi deosebit de atractiva pentru copil. Puteti face experimente de cantarire a pietrelor, folosind mijloace empirice (palma, o punga de plastic) sau chiar un cantar, moment in care copilului i se pot explica diverse lucruri despre corpuri usoare, grele, care plutesc sau se scufunda.

Desenul cu doua culori

4Daca tot am vorbit despre pictat, copilului ii va face o deosebit de mare placere sa picteze alaturi de dvs. Pentru aceasta puteti folosi coli de carton sau bloc de desen format mare, acuarele si pensoane. Incercati pentru inceput sa pictati fiecare cate ceva pe foaie si admirati-va reciproc lucrarile; este un exercitiu de dezvoltare a abilitatilor plastice, imaginatiei si creativitatii pentru copil. In cazul in care copilul dvs. are peste 7 ani, deja are abilitati bine conturate si va reusi sa picteze foarte frumos. Va propunem un alt joc, pe care sa-l numim generic “Desenul cu doua culori”. Parintele si copilul au cate o foaie de aceeasi dimensiune si creioane colorate sau acuarele. Fiecare va folosi o singura culoare, diferita, cu care vor incepe lucrarea. Dupa un timp, 5-10 minute de lucru, schimbati intre voi foile, dar nu si culorile. Fiecare va incerca sa completeze desenul celuilalt cu culoarea pe care o are, incercand sa nu se abata de la tema deja inceputa (copii care se joaca, casa, campul cu flori, etc.). Timp de alte 5-10 minute fiecare deseneaza pe foi. Desenele rezultate vor fi haioase si vor contribui la dezvoltarea imaginatiei copilului.

Completeaza si spune

Un alt joc pentru care se folosesc aceleasi materiale: foi si culori, il denumim generic “Completeaza si spune”. Pe doua foi se realizeaza niste forme geometrice mai mari cu ajutorul unor obiecte la indemana ( linie, cana). Parintele si copilul vor incerca sa completeze formele geometrice folosind creioane colorate, astfel incat sa redea un obiect sau o fiinta din mediul inconjurator: ex. rotundul poate fi: fata umana, minge, arici, roata de masina, etc. Dupa ce s-au completat cele 3-4 forme, fiecare explica ce a realizat. Acest joc va pune in valoare creativitatea artistica a copilului si il va determina sa verbalizeze in mod creativ. O experienta inedita va trai copilul daca va folosi un fir de ata ceva mai gros, pe care il va aseza in acuarela, il va colora in culoarea dorita, apoi il aseaza pe o foaie alba care se va plia peste firul de ata. Dupa tasarea usoara cu palma si desfacerea foii, imaginea imprimata va fi inedita si va produce bucurie imensa copilului. El va dori sa foloseasca din nou aceasta tehnica incurajat de dvs. sau impreuna cu dvs.

Constructii

3950911599_c394f4bcb5In aceeasi categorie de jocuri creative se inscriu cele prin care copilul poate sa realizeze diverse constructii plane folosind obiecte aflate la indemana, dar care sa nu prezinte pericol pentru acesta. Puteti folosi bete de chibrite, dopuri de la sticlele de plastic, pietricele mici cu care impreuna sa incercati sa realizati diverse imagini din natura, obiecte, etc. Aceste tipuri de jocuri sunt potrivite pentru copiii de 3-6 ani. Pentru elevii mici puteti folosi piuneze colorate si suporturi de pluta ( se gasesc in comert) sau bucati de polistiren extrudat sau expandat care au ramas in urma unor amenajari. Pe aceste suporturi se pot realiza mici lucrari din piuneze colorate infipte cu usurinta in suport. Se pot realiza astfel: flori, case, masini si multe alte lucrari care dupa un timp pot fi modificate prin scoaterea cu usurinta a piunezelor si reamplasarea lor.

Pisica si stapanul

Un alt joc ce este la indemana oricui, numit generic “Pisicuta si stapanul” va starni hazul participantilor. Jocul se poate juca in minim doi parteneri, dar poate fi extins si pentru un numar mai mare de participanti. Unul este “pisica” si celalalt “stapanul”. “Stapanul” sta pe un scaun, fotoliu, canapea si este foarte serios. “Pisica” vrea sa-l faca pe “stapan” sa rada, fara sa vorbeasca, doar prin gesturi. Daca “stapanul” rade sau zambeste vazand ce face “pisica”, rolurile se schimba.

Jocuri de vocabular vorbit…

Daca nu aveti la indemana alte obiecte si doriti sa va jucati cu copilul care are peste 5-6 ani, puteti sa initiati jocuri prin care sa dezvoltati creativitatea verbala a acestuia. Primul joc il putem numi generic “Continua tu!”. Parintele va rosti o propozitie simpla, ex.”Catelul roade”. Copilul va fi solicitat sa continuie propozitia cu alte cuvinte care se potrivesc, ex ”Cainele roade oase”,”Cainele roade papucii bunicului”. In aceeasi maniera se poate initia jocul “Spune invers”.  Parintele va rosti o propozitie: “Afara este cald”, iar copilul va spune “Afara nu este cald” sau “Afara este rece”; “Astazi este luni”/“Astazi nu este luni” sau “Astazi este marti”. Jocul este antrenant pentru ca raspunsurile trebuie sa vina foarte repede. Puteti schimba rolurile, copilul sa spune propozitia, iar parintele sa “spuna invers”. Un joc de dezvoltare a vocabularului copilului poate fi numit generic “Spune cuvantul”. Parintele spune o silaba si rand pe rand gasesc alte cuvinte care sa inceapa cu acea silaba ex: “ma-“ masa, mama, masina, etc. La fel se poate proceda si cu sunete cu care incep diferite cuvinte.

…si scris

Pentru a determina un elev din clasele I-IV sa scrie repede, puteti juca acest joc scriind fiecare cat mai multe cuvinte pe cate o foaie. Dupa un timp destinat scrisului, fiecare citeste cuvintele pe care le-a scris si se acorda puncte pentru fiecare cuvant gasit. Emulatia jocului il va determina pe copil sa gaseasca si sa scrie cat mai multe cuvinte pentru a castiga. In acest caz, atragem parintilor atentia ca, de fiecare data, copilul sa fie cel care castiga, pentru a fi motivat sa mai joace. Bucuria reusitei si faptul ca “l-am batut pe tata” sau “am batut-o pe mama” la joc ii va face o deosebita placere si va dori sa se repete experienta de mai multe ori. In acest fel ii stimulati imbogatirea vocabularului, il stimulati sa scrie, ii dezvoltati increderea in fortele proprii.
Prin cele cateva sugestii credem ca am reusit sa va oferim modalitati de a va juca impreuna cu copilul, astfel incat acesta sa fie implicat activ si sa petreceti clipe minunate impreuna.
Multumim echipei nichiduta.ro pentru articol.