Ambele sisteme educațioanale s-au dezvoltat în ultimul timp cât altele în zeci de ani la nivel global, pentru că ambele se bazează pe creativitate, fiecare copil find diferit și creativ în felul său. Mai mult decât atât, și Montessori și Waldorf cred în puterea naturii și a unei educații complexe a copilului atât la nivel spiritual, cât și mintal și fizic, dar și în evoluția în strânsă legătură cu nevoile celor mici.
Ok, dar care sunt diferențele?

Materiile

Copiii care sunt educați în sistemul Waldorf vor face cunoștință cu materiile din programa școlară destul de târziu. Asta pentru că educatorii consideră că cei mici nu se bucură cu adevărat de aceste subiecte, chiar dacă informațiile sunt necesare. Așadar, copiii își vor umple ziua cu povești, muzică sau piese de teatru până în jurul vârstei de 7 ani, când vor învăța să scrie, să citească și să numere.
De cealaltă parte, în sistemul Montessori copiii pot începe să învețe să citească și să scrie sau să învețe să gătească ori să facă curat chiar de la vârsta de 3 ani, asta doar dacă vor și ei acest lucru, pentru că tot sistemul educațional se bazează pe dorințele și nevoile copiilor, nicio activitate nefiind impusă de educatori.

Metode folosite

Copiii care sunt înscriși la școli Waldorf vor învăța materiile din programa școlară într-un mod destul de tradițional: educatorul vorbește, iar copiii stau în bănci. Cei mici fac parte din grupuri de aceeași vârstă, iar profesorul îi ajută să treacă de la un nivel la altul.
În ceea ce privește sistemul Montessori copiii sunt și aici parte dintr-o echipă, dar nu neapărat cu alți copii de aceeași vârstă. Grupurile pot fi compuse din copii cu vârsta cuprinsă între 3 și 6 ani, 6 – 12, 12 – 15. Educatorul oferă lecții individuale, fiecărui copil pe rând și de multe ori chiar copiii oferă lecții altor micuți.
Totul se bazează pe cât mai multă practică și cât mai puțin teorie, fiecare experiență prin care trece un copil este considerată a fi o “cheie” care deschide o cameră a cunoștintelor și a experiențelor.

Imaginație și creativitate

În sistemul Waldorf joacă este văzută ca parte din munca educatorilor și a copiilor, cei care predau o fac mereu cu ajutorul poveștilor.
Și în școlile Montessori fantezia și imaginația fac parte din procesele creative, dar atunci când copiii au făcut deja cunoștință cu materiile din programa școlară, este considerat că cei mici au început să cunoască lumea reală, așadar cuvântul “joacă” nu mai este folosit pentru a le descrie activitățile, ci cuvântul “muncă” pentru că ei sunt deja respectați și considerați adulți.
Citiți mai multe despre asemănările și deosebirile dintre cele două sisteme pe michaelolaf.net și nu uitați să ne spuneți și nouă ce preferați – Waldorf sau Montessori?
Sursă foto: DNAMichaud/ Flickr.com.