Pe Steluța am cunoscut-o cu două săptămâni înainte ca fetița mea să înceapă grădinița. Eram în curte la Mariposakids și toată lumea lucra pentru a pregăti locul în care aveau să fie așteptați copiii, cu multe lucruri frumoase.

Despre Mariposakids ați mai auzit de la noi. Ei au fost gazdele noastre la playdate-ul #3. Și pentru că la Mariposakids nu se întâmplă doar playdate-uri și grădiniță, ci și multe alte lucruri frumoase,  vreau să vă povestesc azi despre Steluța și atelierele ei minunate.
Steluța Stoian este înainte de toate mama unui băiat de 17 ani, apoi institutor, pedagog de artă, psiholog și terapeut prin artă și nu în ultimul rând, prietena copiilor din grădiniță, în brațele căreia mulți dintre ei își plâng dorul (și tristetea ) de părinți. Este o fire caldă și împăciuitoare. Ea se ocupă și de atelierele de modelaj și pictură, ateliere suplimentare care se desfășoara în incinta grădiniței.
Invitația făcută părinților pentru a înțelege beneficiile modelajului, chiar de la o vârsta mică, sună în felul următor:

“Modelajul activează starea de bine emoțională, psihică și fizică a copilului și mobilizează energii, devenind un bun mijloc de detensionare, ajutându-i pe copii să se elibereze de emoțiile negative prin acțiunile pe care le presupune – rupere, îndoire, presare. În procesul de creație copilul trăiește o experiență tactilă intensă precum și una chinestezică, modelajul devenind astfel un bun mijloc de cunoaștere a propriul corp și de orientare în spațiu.”

Am întrebat-o pe Steluța câteva lucruri legate de cum se îmbină psihologia cu arta și despre ce înseamnă de fapt, art terapie:
–       Acum ai ocazia să lucrezi și să îi cunoști pe cei mici, fiind institutor în grădiniță. Cred că este un subiect foarte interesant pentru părinți: cum vezi tu din punct de vedere al psihologului, evoluția unui copil de 3 ani, în colectivitate?

Intarea în colectivitate, în gradiniță, este un moment important în dezvoltarea psihosocială a copilului și în pregătirea lui pentru adaptarea și integrarea școlară și socială de mai târziu. Copilul învață să socializeze și descoperă legăturile emoționale cu cei de vârsta lui, formându-și apoi un comportament natural și degajat în comunicarea cu ceilalți, fără să întâmpine probleme de timiditate.  Este o etapă  în care copilul poate realiza progrese, poate acumula abilități noi, dacă este stimulat adecvat, pentru a avea o evoluție armonioasă și echilibrată sau poate stagna și chiar regresa dacă se solicită în exces participarea copilului și se stabilesc așteptări înalte.

–       Ce urmărești de fapt în activitatea ta? Cum poți să evaluezi copilul?

Diversele arii de stimulare se regăsesc în activitățile  în care este implicat copilul,urmărind să atingă mai multe aspecte ale dezvoltării: cognitiv (dezvoltarea inteligenței), afectiv (dezvoltarea capacității de a se exprima emoțional), motor (manualitate și motricitate), aptitudini, comunicare (dezvoltarea limbajului). Nu măsurăm succesul în obținerea unor performanțe cantitative, ci în capacitatea copilului de a integra informațiile și experiențele, observând apoi cum le folosește în situații similare, când el își dovedește propria capacitate de adaptare; iar unul din principiile noastre este acela de a lăsa lucrurile să se desfășoare firesc, de a lăsa copilul să se bucure și să descopere ce poate face cu propriile sale forțe și idei.


–       Ți s-a cerut până acum, de către vreun părinte, să-i povestești despre comportamentele și stările copilului, în timp ce este în grădiniță?

Bineînțeles, de multe ori; în perioada de adaptare de exemplu, acestea sunt elementele cheie, în funcție de care ne stabilim abordarea tacticii potrivite pentru fiecare copil – identificăm temerile, nevoile, blocajele și descoperim (uneori prin multe încercări) soluția – și atunci e o mare bucurie pentru noi, o adevărată victorie. Sigur că și în familiarizarea cu regulile și în ceea ce privește  disciplina – este nevoie de o bună observare a acestor stări și comportamente , pentru a acționa cu mult tact, delicatete și consecvență.

–       Cum aplici de fapt, art terapia în grădiniță? Cum arată o ora la atelierele tale?

Nu arată niciodată la fel, însă elementele de stabilitate sunt – libertatea de exprimare și experimentare; nu lucram după anumite tipare de învățare, ci pornim de la un exemplu practic demonstrativ al unei tehnici (fie că e ud pe ud, monotipie, tactilografie) – și apoi se creează o stare, un spațiu liber de constrângeri și temeri, în care au voie să fie așa cum sunt, să folosească materialele așa cum simt, să se exprime. Copiii se stimulează unii pe alții, atunci când lucram astfel în grup, devin mai inventivi, mai creativi și de multe ori ajung să cunosc  de la ei, moduri noi, la care nu m-am gândit până atunci, de a aplica sau dezvolta tehnică de la care am  pornit. E o adevărată încântare și bucurie pentru copii și în același timp exprimă ceea ce trăiesc și simt și îi dau o formă. Uneori se manifestă în liniște și calm, cu multă seriozitate și determinare transpuse pe fețișoarele lor, alteori mai zgomotos și exuberant.

–       3 lucruri pe care părintele ar trebui să le știe, despre importanța modelajului sau a picturii?

Încerc să mă gândesc la cele mai importante pentru a alege doar 3. În cazul modelajului, de exemplu – dezvoltă motricitatea fină și aceasta are legătură directă cu aria responsabilă de vorbire ( pronunție și limbaj); de asemenea calmează – copilul descarcându-și energia și canalizând-o într-o direcție pozitivă, într-un lucru cu sens. Pictura și jocul cu culoarea – pe lângă efectul vizual și tactil sunt foarte valoroase pentru exprimarea trăirilor afective ale copilului, pictura fiind cea mai apropiată de posibilitățile și nevoile sale de exprimare. În acest joc cromatic e cuprinsă  o lume; copilul o creează în mintea lui și o așterne pe foaie, apoi povestește și integrează acea imagine – își dezvoltă astfel gândirea, creativitatea și limbajul.

–       De la ce vârste crezi că un copil poate să se exprime prin modelaj sau pictură?

De la vârsta la care poate lua practic contact cu materialul, dându-i o formă expresivă…depinde și de copil dar și de ceea ce înțelegem prin exprimare; și de la 2 ani poate experimenta materiale ca pasta, ceara de modelat sau culoarea, bucurându-se de această experiență, însă, din experiența mea, după vârsta de 3 ani poate face o legatură mai coerentă între material și forma pe care i-o poate da – o conștientizare a influenței acțiunii sale asupra materialului și a unei forme finale, intenționate.

–       La câte ateliere de pictură ar trebui să participe un copil, astfel încât să poți să-l observi și, pe lângă încurajarea simțului artistic și poate chiar descoperirea unui mare talent, să poți să prezinți părinților și un feedback despre acel copil?

În grup, la 3 -5 ședinte de atelier, însă niciodată feed-back-ul nu este definitiv. Stările și afectele copilului sunt în continuă modificare iar copilul în dezvoltare. Eventualele probleme trebuie analizate mai în profunzime, în ședințe individuale de terapie prin artă (dar cu copiii mai mari – să poată verbaliza ). În privința aptitudinilor artistice, acestea ies în evidență mult mai repede 🙂 iar copiii sunt în această stare minunată a inocenței când simt lucrurile mult mai profund și direct și le exprimă cu sinceritate, de aceea…cam toți se dovedesc adevărați artiști și rezultatul procesului lor artistic este întotdeauna unul uimitor.

Dacă vrei să citești mai multe despre atelierele de pictură și modelaj, conduse de Steluța, poți intra pe mariposakids.ro sau pe pagina de facebook.