Când am schițat planul pentru acest site – UrbanKid.ro – eram deja tată de cca 4 luni și una dintre motivațiile cele mai puternice din spatele efortului investit în acest proiect a fost că UrbanKid mă va responsabiliza în primul rând pe mine, ca părinte.
Având un site pe care mă obligam să îl mențin mereu actual cu orice legat de creșterea, dezvoltarea și educația copiilor, mă disciplinam pe mine să fiu informat, să fiu sigur că nu ratez momente importante din dezvoltarea fiicei mele. Când copilul tău are 4 ani degeaba afli că dacă de la 2 ani ar fi început o anumită activitate, acum s-ar fi dezvoltat mai bine. Sau – și mai practic – dacă aș fi aflat de abia acum – la aproape 7 ani – despre comunicarea non-violentă sau comunicarea relațională – aș fi avut multe reparații de făcut și mi-ar fi fost mult mai greu să ajung unde sunt acum în relația cu fiica mea.
Că cică tehnologia nu e bună. Aiurea! Păi existau tablete și ecrane multi-touch când eram noi copii? S-au făcut studii care arată clar și fără echivoc că tehnologia dăunează? Da, în exces totul dăunează.
Atâta vreme cât [clickandtweet handle=”” hashtag=”” related=”” layout=”” position=””]tehnologia nu este folosită ca monedă de schimb pentru cumpărarea de timp liber pentru părinte[/clickandtweet] și copilul este expus unei palete largi de activități, joacă, socializare cu alți copii, ieșiri cât mai dese în natură, experimente diferite în casă și afară – cu siguranță timpul petrecut la PC făcând o prezentare PowerPoint despre zânele din jurul casei, nu este ceva dăunător.
Și dacă atunci când eram copii nu aveam tablete și telefoane inteligente, oare în 2020 ce vom avea? Păi IDC împreună cu Microsoft au făcut un studiu despre abilitățile necesare pentru cele mai bune locuri de muncă ale viitorului, un studiu care vine ca ajutor pentru profesori și părinți pentru a îi ghida pe copii spre competențele și instrumentele de care vor avea nevoie în viitor.
Uitându-se la cerințele a peste 14,6 milioane de locuri de muncă (aproape 80% din locurile de muncă disponibile în perioada studiului – aprilie-septembrie 2013) analiza a evidențiat abilitățile necesare pentru a satisface cele mai dezvoltate și bine plătite ocupații. Cele mai des întâlnite 20 abilități le regăsiți în imaginea de mai jos.
 
competențe pentru viitorÎn linii mari abilitățile pot fi încadrate în două categorii:

  1. Abilitități de comunicare, relaționare, integrare, prezentare – de bun simț
  2. Abilități digitale

Cam toate joburile de astăzi dar în special din viitor vor presupune și abilități digitiale. În România cei care au abilități digitale de bază sau avansate reprezintă doar 46% din totalul forței de muncă – spre deosebire de 72% în Uniunea Europeană. Presupunând că rămânem să facem treabă în țară – cifra constituie un semnal de alarmă și o posibilă piedică în dezvoltarea economică a țării. Totul se reduce la educație – cea primită în sistemul de învățământ ales dar și cea primită acasă. Mai mulți copii cu abiliăți digitale vor putea ocupa locuri de muncă digitale și vor contribui la creșterea economiei digitale – care vine peste noi fie că ne place sau nu.
Bineînțeles, copiii noștri sunt cei mai cei și educația primilor 7 ani de acasă îi vor pregăti pentru categoria 1 de abilități. Un copil empatic care a avut o copilărie frumoasă și echilibrată (ușor de zis!) nu va avea problem majore în adaptare, comunicare, relaționare.  Ce ne facem însă cu abilitățile digitale? Cum îi încurajăm să își îmbrățișeze condiția de native digitali?
Analiza nu recomandă un anumit grad de cunoștințe pe fiecare abilități dar demonstrează că abilitățile de comunicare, integrare și prezentare sunt necesare în ocupațiile din prezent și pentru acele ocupații foarte dezvoltate și plătite peste medie din 2020.
Cam cât de tare ar fi ca atunci când gândesc conținutul și obiectivele programei educaționale, [clickandtweet handle=”” hashtag=”” related=”” layout=”” position=””]profesorii să ia în considerare seria de abilități de bază pe care angajatorii se vor aștepta ca elevii să le aibă dupa absolvire[/clickandtweet], nu? Logic. Ne putem pune baza 100% în sistemul educațional. Probabil că nu.
Principalele 20 de abilități ar putea fi împărțite în obiective de învățare. Extrag din studiul IDC capacitățile pe care ar trebui să le aibă copiii noștri după deprinderea acestor abilități:

  • Comunică, adresând și răspunzând la întrebări care verifică raționamentul și claritatea
  • Capabili să integreze / sintetizeze surse multiple de informații într-o interpretare coerentă, pentru a lua decizii informate și pentru a rezolva probleme, evaluând credibilitatea și corectitudinea fiecărei surse
  • Rezumă și interpretează date pentru a își forma o opinie și pentru a susține o poziție, incluzând abilitatea de a deduce și de a trage concluzii din observații, sondaje și experimente
  • Folosește probabilitatea pentru a evalua rezultatele deciziilor
  • Capacitatea de a prezenta informații, descoperiri și probe pentru a exprima o perspectivă clară și distinctă, incluzând folosirea corespunzătoare a suporturilor digitale (de ex. elemente textuale, grafice, audio, vizuale și interactive), pentru a îmbunătăți gradul de înțelegere al descoperirilor, raționamentelor și probelor

Par chestii neabordabile de la vârsta pre-școlară? Eu nu cred. Cred însă că aceste capacități îi vor ajuta nu numai să își găsească un loc de muncă bine plătit – ci să ajungă să fie niște oameni cu capul pe umeri. Toate obiectivele pot fi atinse din mers, dintr-o educație corectă și echilibrată. Tehnologie de dragul tehnologiei nu e un deziderat sau o soluție eficientă.
Ce vom încerca noi să facem este să integrăm obiectivele de mai sus în planificarea activităților cu cei mici.
Așa cum spuneam și mai devreme – nu e nevoie să avem în orar lecție de Microsoft Office – dar o prezentare PowerPoint cu jucăriile favorite (pozate cu telefonul) și eventual nevoia pe care o acoperă fiecare jucărie sau sentimentul pe care ni-l dă când ne jucăm cu ea sau persoana pe care o asociem cu fiecare jucărie – prezentare pusă apoi pe ecran (proiector sau monitor) și explicată prietenilor de joacă poate fi o activitate chiar faină.
Alt exemplu, din cele întâmplate recent la noi: desenele vândute prietenilor weekendul trecut (pentru a strânge bani de noi jucării) pot fi așezate frumos într-un grafic în Microsoft Excel pentru a vedea ce s-a vândut mai bine și a face strategia pentru următoarea vânzare și a putea estima veniturile viitoare.
În plus, potrivit cercetării IDC, Microsoft Office este a doua cea mai solicitata abilitate necesara in accesarea celor mai bine platite pozitii ale viitorului si singurul pachet software prezent in top 3 abilitati necesare independent de ocupatia pe care un tanar ar cauta-o.
Ia decizia. Orice decizie. Că e bună, că e rea, ia-o! A venit timpul să nu mai așteptăm. Tot ce înțelegem că trebuie făcut, trebuie făcut acum, nu când s-or alinia planetele sau se va îndeplini condiția x care stă la baza blocajului nostru mental. [clickandtweet handle=”” hashtag=”” related=”” layout=”” position=””]Drumurile vieții sunt pavate cu veverițe turtite care nu au luat decizia la momentul potrivit. :)[/clickandtweet] O să fie bine!